Patagonia bij Waddenchic op Terschelling
Patagonia heeft, naast het produceren van hoog kwalitatieve kleding, als doelstelling een schonere en eerlijkere wereld te creëren. Door middel van de uitgebreide lang garantie probeert Patagonia zich te verzetten tegen de consumptie maatschappij.
Het motto van Patagonia: “buy only what you need”.
Niet alleen wordt er gewerkt met collecties van 100% organisch katoen, en een eigen Fair Trade-certificatie.
Maar ook wordt er geprobeerd zoveel mogelijk te produceren met gerecyclede producten, waaronder pet flessen en recent ook visnetten door middel van Net Plus.
1% for the Planet
Daarnaast wordt, door middel van hun 1% for the Planet, een zelf opgelegde aardebelasting. 1% van de omzet jaarlijks wordt gebruikt voor Ngo’s. Niet-gouvernementele organisatie, ook wel non-gouvernementele organisatie genoemd, is een organisatie die onafhankelijk is van de overheid en zich op een of andere manier richt op een verondersteld maatschappelijk belang.
Patagonia biedt ondersteuning aan milieu-non-profitorganisaties die werken aan het verdedigen van onze lucht, land en water over de hele wereld.
Tot nu toe hebben ze meer dan $ 100 miljoen in contanten en donaties in natura toegekend aan hun achterban.
In 2002 richtten oprichter van Patagonia, Yvon Chouinard, en Craig Mathews, eigenaar van Blue Ribbon Flies, een non-profitorganisatie op om andere bedrijven aan te moedigen hetzelfde te doen. 1% for the Planet is een alliantie van bedrijven die de noodzaak van het beschermen van de natuurlijke omgeving begrijpen. Ze begrijpen dat winst en verlies direct verband houden met de wereldwijde gezondheid en houden zich bezig met de sociale en milieuvriendelijke projecten.
Patagonia is een duurzamere keuze wanneer je voor dezelfde waarden als Patagonia staat:
- Bouw het beste product
- Veroorzaak geen onnodige schade
- Gebruik zaken om de natuur te beschermen
- Niet gebonden aan confectie
Meer informatie over Patagonia en het verhaal achter dit merk op hun eigen website.